Go Rullaz
Linköping Roller Derby Club

Vad är då Roller derby?

Roller derby är en fullkonstaktsport som utövas på rullskridskor (quads). Sporten går ut på att utövarna, uppdelade i två lag, kör på en platt, oval inomhusbana och poäng delas ut till en spelare som åker förbi varje medlem av motståndarlaget. Laget med flest poäng vid matchens slut har vunnit.

Så här går en match till
En match (kallas ett bout) varar i sammanlagt 60 minuter och är indelad i två 30-minutersperioder. Perioderna är i sin tur indelade i flera jams som varar i max två minuter med 30 sekunder paus mellan varje jam för spelarbyte.

Varje lag har 5 spelare på plan som består av en pivot blocker (har en rand på hjälmen), tre blockers och en jammer (har en stjärna på hjälmen)

Varje jam inleds med att domaren signalerar 30 sekunder till start varpå båda lagens blockers samlas i en klunga (kallat pack) mellan pivot line och jammer line samt jammers bakom jammer line. Därefter signalerar domaren att det är 5 sekunder kvar till start genom att ropa "Five seconds!". När sekundrarna har gått blåser domaren en gång i sin visselpipa, vilket betyder att jammet har startat!

Jammerns första uppgift är nu att försöka tränga sig förbi motståndarnas lag.

Blockers uppgift är att försöka hjälpa fram sin egen jammer samt föhindra motståndarens jammer att ta sig igenom. Detta får göras genom tacklingar enligt vissa regler. Den jammer som först lyckas ta sig förbi motståndarnas blockers kallas lead jammer och signaleras genom två korta visslingar samtidigt som domaren pekar på den jammern som tagit lead.

När jammern tagit sig igenom packet första gången och fått initial pass ska den nu snabbt köra ikapp igen packet igen för att varva motståndarlagets blockers. Varje regelenligt omkörd motståndarblocker ger ett poäng per varv. En jammer kan alltså ta fyra poäng per varv.

Jammet avslutas efter två minuter eller när lead jammer markerar genom att slå händerna på höfterna upprepade gånger.

Fakta om Roller derby
Sporten är av amerikanskt ursprung och har en historia som sträcker sig nästan hundra år bakåt i tiden.  Höjdpunkterna kan betraktas som tidigt 1970-tal. 1972 sattes ett publikrekord på över 50 000 åskådare som såg matchen mellan Chicago Midwest pioneers och Los Angeles Thunderbirds, tittarsiffror för TV-sända tävlingar i USA kunde under samma period nå 15 miljoner.

Under de senaste fem-tio åren har sporten gjort comeback världen över. Det är forfarande bara i USA som roller derby har nått status som en riktig publiksport med arenor specialbyggda för ändamålet.

Det existerar lag med manliga åkare, mixade lag, men sporten består framför allt av kvinnliga spelare.

LKPG GORULLAZ Sponsorer